Introduce houdt het vuur erin - een terugblik op ons klantenevent

Foto: 

Relight your fire

Het was vorig jaar, 22 april 2016… en we blikten terug op een geslaagd klantenevent “HR-trendwatching 2020” want:

  • Er was een mooie opkomst en de sfeer was gemoedelijk.
  • Mensen vielen in de prijzen door hun kennis van onze vier pijlers.
  • Ook op gastronomisch vlak was het genieten.
  • We boden ook content, traditiegetrouw met behulp van twee sprekers.
     

Het werd januari 2017, tijd om te denken aan het volgende klantenevent.

Onder het mom van “Never change a winning horse” kozen we voor enkele copy-pastes.

De locatie: New Zebra te Gent. Het concept: content met ruimte voor low threshold networking. Catering: Coeur d’Artichaut (je “bourgondische ik” kan bij deze alvast overtuigd worden om de volgende editie niet te missen).

Daarnaast willen we elk jaar ook innoverend of “mee met onze tijd” zijn op vlak van thema en themasprekers.

Wij, bij Introduce, komen doorheen het jaar op allerhande events en netwerkmomenten en zo is een vertaalslag naar onze klanteneventen snel gemaakt. Nancy De Bonte, Managing Partner, werd overtuigd door de uiteenzetting “Gezondheid werkt” van Barbara Torfs en zag in haar onmiddellijk een ideale spreker voor de editie van 2017.

De bal ging aan het rollen en het thema werd “Relight your fire”, om zo het nog steeds veelbesproken burn-out-topic meteen een positieve wending te geven. We boekten dus Nic Balthazar aansluitend op het verhaal van Barbara. Hij vertelt met zijn film “Everybody happy” het verhaal over het mentale denkproces van een burn-out en speelt zo in op een ernstig gegeven binnen de huidige “working society”. In deze prent wordt het maatschappelijk probleem realistisch voorgesteld, maar wordt een positieve wending er ook in opgenomen.

En zo geschiedde: op donderdagavond 27 april 2017 zakten heel wat Introduce-lovers af naar de New Zebra in Gent. Op kantoor was de sfeer in de vroege namiddag al te omschrijven zoals je als kind uitkeek naar je verjaardagspartijtje dat binnen enkele uren doorgaat.

Na een inleidende speech over de laatste nieuwtjes bij Introduce, verzorgd door onze eigenste Geert Messens (naast HR-consultant, een echte aanrader als publieksopwarmer trouwens), was het woord aan Barbara. Laat ons hier ook toe te vermelden dat Geert recent Managing Partner bij Introduce werd, de avond zelf was dit in Geert zijn bescheidenheid wat op de achtergrond geraakt, maar bij deze is dat nogmaals rechtgezet. En zo is Introduce op dit moment in balans met een vijfhoofdig bestuur en evenveel operationele talenten.

De content van de avond

Genoeg over onszelf, graag blikken we voor de afwezigen nog even terug op de content van dit jaar.

Barbara Torfs -  als eerste fris en fit aan het woord

We beginnen met de conclusie van Barbara Torfs’ verhaal: meer bewegen werkt! Haar oorspronkelijke opleiding als Master in de bewegingswetenschappen ligt hier waarschijnlijk mee aan de basis.

Tijdens haar uiteenzetting bevestigde Barbara het, voor sommigen reeds bekend, nieuws dat ze een heuse carrière-switch heeft gemaakt. Als Directeur MarCom ondersteunde ze het familiebedrijf Schoenen Torfs uit Sint-Niklaas gedurende 21 jaar. Ondanks het feit dat ze ook de nicht van CEO Wouter Torfs is en dus zeer sterk betrokken bij de firma, volgt Barbara haar ‘hart’ en besloot ze een totaal andere activiteit aan te vatten buiten Schoenen Torfs. Haar vertrek is onder meer het gevolg van een reeds bestaande samenwerking tussen Herculean en Springbok Coaching, het bedrijf van gezondheidsconsulent Brecht Buysschaert, dat ze in 2016 vervoegde. Beide bedrijven bieden hun klanten een nieuwe methodiek aan omtrent geïntegreerd gezondheidsbeleid. Barbara volgt de operationele, Belgische activiteiten binnen de Herculean groep op.

Barbara begint met de stelling dat de werkvloer een duale plek is: je kan er enerzijds gezondheidsproblemen krijgen of bestendigen, maar anderzijds is het ook een bron voor het ontluiken van tal van initiatieven, waarbij het sporten een heuse motor kan zijn. Omdat “sporten” nu voor sommigen net een zwaar beladen woord kan zijn, geeft Barbara zelf de voorkeur aan de term “bewegen”. (Ze geeft tevens mee dat daarnaast ook “rusten” het “nieuwe sporten” kan zijn.)

Als je als bedrijf overweegt om dit te introduceren op de werkvloer, belichtte Barbara alvast enkele zaken die je “road to success” kunnen faciliteren:

  • Ga eerst na of je de vraag “Why?” goed kan beantwoorden: is er een scheppend kader aanwezig voor dergelijke initiatieven?
  • Wanneer het waarom duidelijk gesteld is, houd je best de voeten op de grond, zet als organisatie realistische doelen voorop (het lopen van een marathon versus de 10 km in de lokale dorpskern).
  • Het cliché van bottom-up-werken geldt ook in deze, laat spontaan activiteiten groeien vanuit de werkvloer/werknemers.
  • Té is nooit goed, dus wees ook waakzaam naar je mensen toe, bescherm hen voor zichzelf voor ze (letterlijk) uitvallen.
  • Onderschat de kracht van een kick-off niet, maak er een leuk gebeuren van, wat ook de teamspirit ten goede komt.
  • Als bedrijfsleider kan het helpen om de gedachte “walk the talk” aan te houden en een voorbeeldrol op te nemen. Duid ook enkele personen aan die tot ware ambassadeurs van het project kunnen bekroond worden.
  • ...

Op die manier kan je iedereen toch al minstens één stap vooruit laten gaan op het motivatiecontinuüm van “Ik zie niet in waarom ik zou bewegen.” tot “Ik beweeg omdat ik het leuk vind.”. En mensen die zich beter in hun vel voelen hebben ook meer kans op een hoger energielevel en betrokkenheid met hun bedrijf. Een ROI in concrete cijfers kan Barbara ons niet beloven, maar een nulmeting van bepaalde aspecten zoals behoeften, fysieke conditie,… kan hierin een meerwaarde betekenen.

Laat ons zeker weten of en wanneer jullie aan de slag gaan met het gedachtegoed van Barbara!

Als we al even mogen meedenken kunnen jullie misschien beginnen met een rechtstaande vergadering over de “introductie van bewegen op het werk”?

Nic Balthazar – een aansluitend verhaal  

Of eerder een situering van de noodzaak aan positieve initiatieven op de werkvloer.

Nic vangt zijn verhaal aan met het benoemen van het stemmetje in zijn hoofd die hem ’s nachts uit zijn slaap hield met als gevolg het vele nutteloze piekeren, zijn innerlijke criticus dus. Voor de meesten onder ons herkenbaar. Deze eenvoudige verpersoonlijking van zijn innerlijk negatieve stemmetje was de idee van de verhaallijn voor zijn volgende film. Want hoe graag zou hij dat stemmetje de mond snoeren en letterlijk over het balkon gooien. “Als filmregisseur”, geeft Nic toe, “is het leuke dat je deze scène vervolgens dan ook echt kan shooten en monteren inclusief stuntman en al.”.

De kracht van een negatieve gedachte is sterk, Nic liet het publiek zien dat dergelijke contraproductieve gedachten letterlijk het lachen doen vergaan. Mensen en bedrijven streven steeds naar groeien, hoger en béter en leggen hierdoor de lat steeds hoger naar inzet toe… Waarom is “goed” niet voldoende? Nic stelt dan ook: “Perfectie is faalangst in chique kleren.”. Verder gaf hij enkele harde cijfers over mensen met fysieke en mentale klachten, zo kampt 30% van de mensen met slaapstoornissen, 60% van de jongeren voelt dat ze niet aan de verwachtingen van hun omgeving kunnen voldoen, …

Hij kantelt het verhaal, net zoals in zijn film, en geeft ons concrete handvaten om - voornamelijk mentaal - mee aan de slag te gaan en zo een positievere ingesteldheid te verwerven :

  • De innerlijke criticus verpersoonlijken is maar één truc om de negatieve spiraal te doorbreken: het gaat over jezelf ont-MOETEN, want hoe vaak zouden we beter wat vriendelijker spreken tegen onszelf.
  • Of de lat hoog leggen, zo hoog dat je er onder kan lopen. Het zijn metaforen die de ernst van ons huidig denken illustreren.
  • Op “dode momenten” of net na een STRESS-erende situatie kunnen ademhalingsoefeningen (al dan niet in groepssessie o.l.v. Nic) en bewegen (al dan niet op het werk via Barbara) helpen om te RESST-en.
  • Het digital detox-en kan ook ademruimte geven en “kijkcijferdruk” weghelpen.
  • ...

Het was ooit John Lennon die zei dat zijn ambitie in het leven “happy” worden was, ook bij Introduce zullen we nog meer proberen denken aan de idee van “happy” resources i.p.v. human resources.

Nic, voor jou vermelden we nog even dat “Everybody Happy” wel degelijk uit is op DVD en dat je de trailer hier kunt bekijken (enkel de aanwezigen zijn helemaal mee).

Volgende editie

Nogmaals willen we de aanwezigen bedanken om zo’n enthousiast publiek te zijn en om van ons event een plezierig en gemoedelijk netwerkmoment te maken. Ook dank aan diegenen die de survey van daags nadien reeds invulden, het positief denken werd al onmiddellijk toegepast en is leuk om lezen.  We onthouden dat de sprekers ervaren werden als zeer relevant in eigen werkcontext en dat de positieve vibes bij Introduce sterk aanwezig waren, anderzijds hopen we dat de parkingstress jullie niet weerhouden heeft om verder aan de slag te gaan met de opgedane perspectieven tijdens het event.

Naast je “bourgondische ik” is hopelijk ook je “mentale ik” reeds geprikkeld voor de editie van volgend jaar, je innerlijke criticus mag je zeker thuislaten.

Introduce wil volgend jaar de lat even hoog leggen en staat steeds open voor suggesties naar thema en sprekers toe.

Ook dit nog, een kleine voetnoot, ons jaarlijks klantenevent is “by invite only”. Dus indien we elkaar nog niet ont-MOET hebben, kruisen onze wegen hopelijk nog in 2017 of in het voorjaar van 2018 om je er op die manier bij te hebben op ons - dan al zevende editie - klantenevent.