Goed management: Een kwestie van zijn, doen of worden?

Foto: 

Goed leiderschap, er zijn boeken over geschreven. Het internet staat vol met lijstjes die ‘de ideale manager’ in enkele bulletpoints weten samen te vatten. Maar is het werkelijk zo eenvoudig? Is het een kwestie van ‘To be or not to be’, of zit er toch wat meer achter het ontwikkelen van een goede managementstijl? - 3 min

“People work for people – they do not work for businesses”

Waarom verlaten perfect presterende werknemers soms tegen alle verwachtingen in hun bedrijf? Dat is de vraag waar Don Carr zich over boog in zijn recente blog. Voor hem is de verklaring eenvoudig: Mensen werken voor mensen en niet voor cijfers. Werknemers geraken niet (altijd) betrokken bij hun werk omdat ze goede resultaten halen of winst genereren. Ze geraken vooral betrokken bij hun werk doordat ze opgemerkt, gestimuleerd, uitgedaagd en met andere woorden goed gemanaged worden.

Bij Introduce kunnen we deze visie beamen. De ervaring leert ons dat een goede match met de bedrijfssfeer en managementstijl het verschil maakt in lange termijnengagementen van werknemers aan hun organisatie. Betrokkenheid creëren is de sleutel, maar daar stopt het niet.

‘Plate spinner’

F. John Reh vergelijkt de functie van manager metaforisch met die van een ‘plate spinner’, een circusartiest die meerdere borden tegelijk in de lucht houdt, door ze op stokken te laten ronddraaien. We kunnen ervan uit gaan dat niet iedereen het in zich heeft om circusartiest te worden. Maar hoe zit dat dan met managers?

Artikels zoals die van Jobat, The Balance en Forbes doen vermoeden dat je ofwel voorbestemd bent om een manager te worden, ofwel niet. Maar een ‘goede managementstijl’ is waarschijnlijk meer dan enkel een stoofpotje van een aantal essentiële kenmerken. Je mag je dan wel herkennen in de kenmerken die typisch zijn voor goede managers, het aanscherpen van sterke managementvaardigheden gebeurt vaak niet van vandaag op morgen. Veel mensen hebben ‘het’ immers in zich… Maar hoe komt het eruit?

Zelfontwikkeling

Met een gezonde portie ambitie en daadkracht komen veel mensen vroeg of laat in hun carrière op een management-positie terecht. Gek genoeg blijkt uit onderzoek dat velen hierbij voor de leeuwen worden gegooid, zonder een opleiding om zich te wapenen tegen de dagelijkse uitdagingen. Vele managers zouden zelfs pas 10 jaar (!) na hun aanstelling een managementopleiding krijgen (Jobat).

Als je borden naar een ongeoefende ‘plate spinner’ gooit, komen er scherven van. Waarom verwachten we dan anders van onze managers? Doorgroeien naar managementniveau lijkt een vanzelfsprekend proces, terwijl er als manager nu eenmaal taken en verantwoordelijkheden zijn die niet voorkomen in het takenpakket van een bediende. Ook al voel je je dus mentaal klaar om de volgende stap in je carrière te nemen, een managementopleiding is geen overbodige luxe!

Doe beroep op experts!

Kan jij ondersteuning gebruiken in het (verder) ontwikkelen van jouw managementvaardigheden? Kunnen wij jou helpen om de managementstijl binnen jouw bedrijf naar een volgend niveau te tillen? Neem dan zeker contact met ons op!