Socialiteren kan je leren!

Foto: 

Over het groeiende belang van sociale media bij rekrutering en selectie.

Why doesn’t Danny have a job? 

Socialiteren

De informatie op sociale media wordt onontbeerlijk voor een sollicitant die met glans zijn sollicitatiegesprek(ken) wil doorstaan.

Het is zelfs zó belangrijk dat ze er een nieuwe term voor hebben uitgevonden: SOCIALITEREN!

Een bedrijf – al was het de bakker op de hoek – zonder company page is bijna niet meer denkbaar. Veel bedrijven hebben een profiel op Linked In, Facebook maar ook Instagram. Elk platform heeft zijn eigenheid en waar het op Linked In vaak pure business is, laat de Instafeed al eens wat meer zien. Wil je uitblinken tijdens jouw interview? Dan combineer je jouw overtuigingskracht best met een dosis speurneuzenwerk op deze online profielen. Alleen zo leer je jouw toekomstig team écht kennen. 

Google yourself! 

Het sollicitatieproces verschuift steeds meer naar een online aangelegenheid. Wanneer was de laatste keer dat jij je CV of motivatiebrief per post opstuurde? Bedrijven maken steeds meer gebruik van webformulieren die al dan niet kunnen worden ingevuld door een eenvoudige match met jouw profiel op Linked In. Handig! 

De verschuiving naar een grotendeels virtueel sollicitatieproces werkt natuurlijk in twee richtingen. Ook de (potentiële) werkgever gebruikt het kijkluikje van sociale media om méér te weten te komen over een sollicitant. Waar een CV vroeger vaak de enige bron van informatie was, is er nu een virtuele zee van data beschikbaar. Heb je jezelf al eens gegoogeld ? Sommige mensen zijn verrast van wat een reisje door de zoekmachine oplevert. Controleer daarom eerst wat er van jezelf circuleert op sociale media en andere kanalen, alvorens je begint te solliciteren. Alles wat jij kan zien, kan een (toekomstige) werkgever immers ook zien.

Voorkomen is beter dan genezen

Voorkomen is natuurlijk beter dan genezen. Sociale media is voor velen een uitlaatklep en vaak staan we nog te weinig stil bij de inhouden die we op het web gooien. We sommen daarom graag enkele gouden tips voor u op: 

  • Think APPropriate

    • Appropriate: Is de inhoud die je plaatst 'gepast' voor een breed publiek?  

    • Professional: Past de inhoud die je plaatst binnen de professionele sfeer? 

    • Public or private: Pas je privacy-instellingen aan! Misschien een idee om een afzonderlijk privé en publiek account te maken? 

  • Wees consistent

    • Maak een themabord 

    • Don't be a cowboy. Hou je aan 5 tot 10 interesses waarover je regelmatig post. 

  • Kwaliteit boven kwantiteit

    • Er zijn 1001 online kanalen. Beter 3 sterke profielen dan 10 die nooit een update krijgen. 

Graag meer do's and dont's? Neem eens een kijkje op deze websites voor Facebook, Linked In en Instagram