Are you branding?

Foto: 

De term ‘personal branding’ is voor veel mensen geen nieuwigheid meer. Maar hoewel er veel over wordt gesproken en geschreven, vragen vele mensen zich nog steeds af wat het precies is en waarom ze er zich in hemelsnaam mee bezig zouden moeten houden.

Wat is het?

In zijn boek The Brand Called You beschrijft Tom Peters dat er eigenlijk geen verschil is tussen jouw personal brand en merken zoals Coca Cola en Nike. In beide gevallen is het doel van het merk om aan de wereld duidelijk te maken dat dít product – een frisdrank, een schoen of jijzelf! – het verschil kan maken. Alles draait dus om het aantrekkelijk maken van jouw identiteit, om jouw professionele kansen te vergroten.

Waarom zou je het doen? 

In Personal branding 101 licht men toe waarom het nu zo belangrijk is om je met jouw brand bezig te houden. Feit is dat steeds meer werkgevers gebruik maken van sociale media voor hun rekruterings- en selectieproces. Ook bij Introduce maken we veelvuldig gebruik van sociale netwerkkanalen om in contact te komen met potentiele kandidaten. Volgens ons valt het nut van een sterke personal brand dan ook niet te overschatten. So get branding and get noticed!

Hoe doe je het?

Linked In

Linked In heeft zich de laatste jaren ontwikkeld als hét professionele netwerkplatform bij uitstek. Professionals uit verschillende sectoren komen er met elkaar in contact. Hoe jij jezelf in the picture kan zetten op Linked In, beschreven we reeds in één van onze vorige blogs. Gemist? Je vindt hem hier.

Instagram

Zeg het met een plaatje! Het bewijs dat mensen over het algemeen beter reageren op visuele dan op tekstuele stimuli, werd door Instagram nog maar eens bewezen. Vertel jouw verhaal dus aan de hand van leuke foto’s – ze hoeven niet eens met de nieuwste Canon gemaakt te zijn. Wat is de succesformule? Je leest het hier.

Facebook

Is Facebook dead? Jon Acuff, New York Times bestverkochte auteur en branding-expert, beweert van niet. Sterker nog, hij stelt dat je als ondernemer de effecten van het medium absoluut niet mag onderschatten. Er zijn verschillende manieren om jezelf in de verf te zetten op Facebook, van jouw persoonlijk profiel tot een groep of openbare pagina. Essentiële tips vind je hier.

Twitter

Een goede discussie bij pot en pint, wie wordt er niet warm van? Ondertussen is het strijdtoneel verschoven van de plaatselijke toog naar het online platform Twitter. Lees hier hoe je ook een gevierde Twitterredenaar wordt in slechts 10 minuten per dag.

En Introduce?

Volg ons op Linked In, Facebook, Instagram en/of Twitter en kom alles te weten over onze organisatie, collega’s, vacatures en nog veel meer!